Pages

Thursday, 18 July 2013

အသက္ကယ္ခါးပတ္ကို သံုးၾကပါ


အခုရက္ပိုင္း ဆက္တိုက္လို ျဖစ္ေနတဲ့ အျမန္လမ္းမႀကီးေတြေပၚမွာ ကားမေတာ္တဆျဖစ္မႈေတြမွာ လူေတြဟာ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေတြ႕ရပါတယ္။

အေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ “လမ္းအရည္အေသြး” နိမ့္လြန္းလို႕ဆိုၿပီး အျပစ္ဖို႕ၾကပါတယ္။ မွန္သင့္သေလာက္လည္း မွန္ပါတယ္။

တစ္ခ်ဳိ႕က်ျပန္ေတာ့ ေမာင္းတဲ့သူေတြ မဆင္ျခင္လို႕ ဆိုၿပီး ေျပာၾကပါတယ္။

တစ္ခ်ဳိ႕က်ျပန္ေတာ့လည္း ဒီလမ္းႀကီးမွာ မေကာင္းတဲ့ “နာနာဘာ၀ေတြ”စီးနင္းေနလို႕ ဆိုၿပီး ဆိုၾကျပန္ ပါေသးတယ္။



ဒါေပမယ့္ အလြန္႕အလြန္အေရးႀကီးတဲ့
အခ်က္တစ္ခ်က္ကိုေတာ့ ေဖာ္ျပထားတာ ၊ ေ၀ဖန္အႀကံေပးထားတာကို
မေတြ႕ရပါဘူး။ အဲဒါကေတာ့ ကားေတြမွာပါတဲ့ “အသက္ကယ္ ခါးပတ္” Safety Belt ကိစၥပါဘဲ။

“အသက္ကယ္ ခါးပတ္” Safety Belt ဟာ လူစီးကားကေန အဆင့္ျမင့္ ဟိုင္းေ၀း Express ကားမ်ားအထိ ကားတိုင္းလိုလိုမွာ ပါၾကပါတယ္။ ဒါကို ကားကုမၸဏီေတြက အလကား အားအားယားယား ထည့္ေပးထားတာမဟုတ္ပါဘူး။

“အသက္ကယ္ခါးပတ္ ဆိုတဲ့ အတိုင္း အသက္ကို ကယ္တင္ႏိုင္လို႕ ထည့္ေပးထားတာပါ” ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ျမန္မာလူမ်ဳိး အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ကားစီးရင္ ခါးပတ္ပတ္ေလ့မရွိပါဘူး။ ခါးပတ္ ပတ္ထားရင္ အေနရေတာ့ က်ဥ္းၾကပ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ မပတ္ၾကေတာ့ဘူးေပါ႕။

ဒါေပမယ့္ ဒီလို စိတ္လြပ္လပ္ေပါ႕ပါးမႈကို
ဦးစားေပးလိုက္တဲ့ အတြက္ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ရုတ္တရက္ ႀကံဳေတြ႕လာတဲ့ Accident ႀကီးေတြမွာ ကိုယ့္ရဲ႕ အသက္ကို ေပးဆပ္သြားရတတ္ပါတယ္။

ကားစီးရင္ အသက္ကယ္ခါးပတ္ ပတ္ထားတာ လူ႕အသက္ ဆံုးရံႈးမႈေတြကို ကာကြယ္ႏုိင္မႈ ရွိမရွိ လက္ေတြ႕ သုေတသနေတြကို ေလ့လာၾကည့္ၾကရေအာင္။

အေမရိကန္ႏိုင္ငံ Department of Transportation အဖြဲ႕ႀကီး
ရဲ႕ ေလ့လာခ်က္အရ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ Car Accident ေတြမွာ ခါးပတ္ ပတ္ထားတဲ့အတြက္ ႏွစ္စဥ္
လူ႕အသက္ေပါင္း “1652” ခုကို ကယ္ဆယ္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး အလြန္ျပင္းထန္တဲ့ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရမႈေပါင္း “22372” ခုကို ကာကြယ္ႏိုင္ခဲ့တယ္လို႕ မွတ္တမ္းမ်ားက ဆိုပါတယ္။

2007 ခုႏွစ္ Data မ်ားအရဆိုရင္ အဲဒီႏွစ္ တႏွစ္ထဲမွာတင္ အသက္ကယ္ခါးပတ္ေၾကာင့္ လူ႕အသက္ေပါင္း 15147 ေယာက္အထိ အသက္ေဘးကေန လြတ္ကင္းခဲ့တယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။

အေမရိကန္ ႏိုင္ငံ ဟိုင္းေ၀းလမ္းမႀကီးေတြေပၚမွာ ျပင္းထန္တဲ့ ကား Accident ျဖစ္မႈေတြမွာ အသက္ကယ္ ခါးပတ္ ပတ္ထားမႈေၾကာင့္ ေသႏိုင္ေလာက္တဲ့ အသက္ေဘးကေန လြတ္ကင္းမႈဟာ (( 56 % ကေန 61 %)) အထိ ရွိတယ္လို႕ Record ေတြက တိက်စြာ ဆိုထားပါတယ္။

ဒီလို တိက်တဲ့ Data ေတြေၾကာင့္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ ကားစီးလွ်င္ ခါးပတ္ ပတ္တဲ့ လူဦးေရဟာ 90 % အထိ ျမင့္တက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ျမင့္တက္လာသလို Accident ျဖစ္မႈအေရအတြက္ကေတာ့ ႏွစ္စဥ္ ျမင့္တက္ၿမဲ
ျမင့္တက္ေနေပမယ့္ နဲ႕ ေသဆံုးမႈ ၊ ဒါဏ္ရာရမႈ အေရအတြက္ အခ်ဳိးအစားကေတာ့ တႏွစ္ထက္ တႏွစ္ သိသိသာသာ က်ဆင္းလာခဲ့တယ္လို႕ သိရပါတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ (၂)ႏွစ္ေလာက္က
အေမရိကားမွာ ေနတဲ့ ျမန္မာမိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ ကိုယ္တိုင္ေျပာျပခ်က္အရ သူ႕ကား Slip ျဖစ္ၿပီး အရွိန္လြန္ တိမ္းေမွာက္သြားတာ ကားဟာ (၆)ပတ္ (၇)ပတ္ေလာက္ ဂၽြမ္းျပန္
လိမ့္ထြက္သြားၿပီး သစ္ပင္တစ္ပင္နဲ႕ ၀င္တိုက္သြားမွ ရပ္သြားတာေတာင္မွ ေခါင္းမွာ အနည္းငယ္ေလာက္ဘဲ
ထိခိုက္ၿပီး အသက္ေဘးက လြတ္ခဲ့ေၾကာင္း ေျပာျပဘူးပါတယ္။

ကားဟာ လံုး၀ ေၾကမြသြားၿပီး ဘယ္လိုမွ အသက္ရွင္ႏိုင္စရာ မရွိတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးမွာ သူ, အသက္မေသဘဲ လြတ္ေျမာက္ခဲ့ရဘူးပါတယ္။ သူက ကားေမာင္းရင္ ခရီးေ၀းေ၀း နီးနီး - အၿမဲ ခါးပတ္ ပတ္ေလ့ရွိသူပါ။

ကၽြန္ေတာ္တို႕ ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြဟာ ေသရမွာကို မေၾကာက္တာလား ၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အလြယ္တကူ ေသမယ္လို႕ မထင္တာလားေတာ့ မသိဘူး . . ဒီလို အသက္အႏၲရာယ္ကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္တဲ့ ကိစၥေတြကို
သိပ္အေလးအနက္မထားၾကပါဘူး။ ဆိုင္ကယ္စီးရင္လည္း ဦးထုပ္မေဆာင္းၾကပါဘူး။ ရဲဖမ္းတဲ့ ေနရာဆိုရင္ ခဏ ေဆာင္းၿပီး ၿပီးရင္ ျပန္ခၽြတ္ၾကတာပါဘဲ။

ေမာ္ေတာ္ကားစီးရင္လည္း ၿမိဳ႕ထဲမွာ ေမာင္းရင္ေတာ့ ထားပါေတာ့။ Speed သိပ္မမ်ားဘူးေလ။ ဟိုင္းေ၀းလို အလြန္ Speed မ်ားတဲ့ အေျခအေနမွာေတာင္ ခါးပတ္ ပတ္ဖို႕ သတိမရၾကပါဘူး။ ဒီလို ေမ႕ေလ်ာ့ေပါ႕တန္မႈဟာ အသက္ေပးဆပ္ရေလာက္ အႏၲရာယ္မ်ားလွတယ္ဆိုတာ သိရွိသူ နည္းလွပါတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ (၂)ႏွစ္ေလာက္က ဒီအျမန္လမ္းမႀကီးေပၚမွာ ကား Accident ေၾကာင့္ မိသားစုတစ္စုလံုး တစ္ေယာက္မက်န္ ကြယ္လြန္သြားတဲ့ ေၾကကြဲဖြယ္ရာ ကားေမွာက္မႈမွာ သြားေရာက္ သတင္းယူခဲ့တဲ့ မိတ္ေဆြ သတင္းေထာက္ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ေျပာၾကားခ်က္အရ - ကားဟာ ေနာက္ဆံုးေပၚ အဆင့္ျမင့္ကား ျဖစ္ေပမယ့္ မိသားစု၀င္တစ္ေယာက္မွ
ခါးပတ္ပတ္မထားဘူးလို႕ သိရပါတယ္။

အခု ဆက္တိုက္ျဖစ္ေနတဲ့ ရန္ကုန္ မႏၲေလး အျမန္လမ္း ကား Accident ေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာလည္း
အသက္ကယ္ ခါးပတ္ ပတ္မထားတာေတြက အမ်ားစု ျဖစ္ဖို႕မ်ားပါတယ္။ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕ေတြကို ေမးစမ္းၾကည့္ပါ။ 70% - 80% ေလာက္ကေတာ့ ခါးပတ္ ပတ္မထားတာ ျဖစ္ဖို႕ မ်ားပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဥေရာပ တိုက္သားေတြကို စည္းကမ္း လိုက္နာမႈေလးကို ခ်ီးမြမ္းခ်င္ပါေသးတယ္။ တစ္ခါက ကၽြန္ေတာ့္ကို Taxi ဒရိုင္ဘာတစ္ေယာက္က ေျပာျပဘူးတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ (၄)ႏွစ္ေလာက္ကေပါ႕။ သူ႕ကားကို ဥေရာပသား စံုတြဲတစ္တြဲက ငွားတယ္တဲ့။ ၿပီးေတာ့ ကားေပၚေရာက္ေတာ့ ဟိုဟို ဒီဒီ လိုက္ရွာေနၿပီး Safty Belt ? Saty Belt ? ဆိုၿပီး ေမးသတဲ့။

အဲဒီတုန္းက ကားအသစ္ေတြ မသြင္းေသးဘူးေလ။ တကၠစီေတြကလည္း ဂ်ဳံးဂ်ဳံးက်ေနတဲ့ ကားစုတ္ေတြခ်ည္းဆိုေတာ့ ဘယ္မွာ အသက္ကယ္ခါးပတ္ဆိုတာ ရွိေတာ့မွာလဲ။ ဒီေတာ့ သူက
No ! No ! ဆိုၿပီး ျပန္ေျပာလိုက္ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားသားစံုတြဲဟာ ဆက္မစီးေတာ့ဘဲ ကားေပၚက ဆင္းသြားပါသတဲ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြနဲ႕ မကြာလား ?

ဒါေၾကာင့္ “အခုခ်က္ျခင္းႀကီး ျပင္လို႕မရႏိုင္ေသးတဲ့ လမ္းကို အျပစ္ဖို႕ေနတာေတြထက္” လတ္တေလာ လုပ္လို႕ရတဲ့ အသက္ကယ္ခါးပတ္ ပတ္တာကို ဟိုင္းေ၀းလမ္းမေပၚကို မျဖစ္မေနသြားေနရသူေတြ လိုက္နာသင့္ေၾကာင့္ (ေစတနာေကာင္းျဖင့္) ေဆာ္ၾသ လိုက္ရပါတယ္။ အခုေနာက္ပိုင္း ၀င္လာတဲ့ ကားေတြက အသစ္ေတြ ျဖစ္လာေတာ့ အသက္ကယ္ခါးပတ္ေတြ ပါလာၾကပါၿပီ။

ကိုယ္ပိုင္ကားေတြတြင္မက အဆင့္ျမင့္ ခရီးသည္တင္ Express ေတြမွာပါ အသက္ကယ္ ခါးပတ္ေတြ ပါလာၾကၿပီမို႕ ခါးပတ္ပတ္ဖို႕ ကိစၥကို ကိုယ့္အသိနဲ႕ကိုယ္ လုပ္သင့္ၾကပါၿပီ။ ေမာ္ေတာ္ကားလိုင္းေတြကလည္း
ဒါကို မျဖစ္မေန လိုက္နာဖို႕ စည္းကမ္းခ်က္ လုပ္သင့္တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ အစိုးရပိုင္းကအထိ စည္းကမ္း ၾကပ္မတ္ေပးဖို႕ သင့္ေနၿပီလို႕ ထင္ပါတယ္။

ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ခင္ဗ်ားတို႕အေနနဲ႕ လမ္းမႀကီးမေကာင္းတာေတြ ၊ လူေတြ ကားေမာင္းၾကမ္းတာေတြ ၊ နာနာဘာ၀ ၀ိနာဘာ၀ေတြ အေၾကာင္း ေျပာေနမယ့္အစား အင္မတန္ အလြန္ရိုးရွင္းလြယ္ကူလွတဲ့ “ကားစီးလွ်င္ အသက္ကယ္ခါးပတ္ ပတ္ဖို႕” ကိစၥကို ဦးစားေပးလုပ္ၾကမယ္ဆိုရင္ အလြန္ျပင္းထန္တဲ့ Accident ႀကီးေတြ ျဖစ္ခဲ့ရင္ေတာင္မွ
(Data ေတြအရ - ၁၀ ေယာက္ မွာ ၆ ေယာက္ ) အသက္ေသဆံုးမႈမွ လြတ္ကင္းႏိုင္လိမ့္မယ္လို႕ ယူဆၿပီး ဒီပို႕စ္ေလးကို တင္လိုက္ရေၾကာင္းပါခင္ဗ်ား။

အားလံုးေသာ ခရီးသြားျပည္သူေတြ ေဘးဥပဒ္အႏၲရာယ္အသြယ္သြယ္မွ လြတ္ကင္းႏုိင္ၾကပါေစသတည္း။

ေဒါက္တာတင္ဗိုလ္ဗိုလ္ (ကြန္ပ်ဴေဗဒ သုခုမ)

Request - ကၽြန္ေတာ္ဟာ ကၽြန္ေတာ့္ပို႕စ္ေတြကို ရွယ္ေပးၾကပါလို႕ ဘယ္ေသာအခါမွ ေတာင္းဆို ေလ့ မရွိပါ။ ဒါေပမယ့္ ကားစီးရင္ ခါးပတ္ပတ္ေလ့ မရွိတဲ့ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားအတြက္ ခါးပတ္ပတ္တဲ့ အက်င့္စရိုက္ေလး ထြန္းကားလာေအာင္ ဒီပို႕စ္ ေလးကို သေဘာတူရင္ Share ေပးၾကပါလို႕ ေမတၱာရပ္ခံပါတယ္ ခင္ဗ်ား။

1 comment:

  1. သူမ်ားမ်က္ေခ်းပဲျမင္ၿပီး ကိုယ့္မ်က္ေခ်းက်ေတာ့ ကိုယ္ျပန္မျမင္ၾကပါလား

    ReplyDelete

မိတ္ေဆြတို ့၏ ေဆြးေႏြးမူ ေဝဖန္မူအား လိူက္လွဲစြာ ၾကိဳဆိုပါသည္

လြတ္လပ္စြာ ေဆြးေႏြးနိုင္ပါသည္