ေညာင္ရမ္းေခတ္ (သို႕) ဒုတိယအင္းဝေခတ္ သာလြန္မင္းတရားႀကီး
(၁၆၂၉-၁၆၄၈)လက္ထက္တြင္ စာေပ က်မ္းဂန္တတ္ ပညာရွိႀကီးျဖစ္သည္။ ဦးကုလား၏ အဘသည္
စဥ့္ကူးရြာသူေဌး ေဒဝေသ႒၊ အမိ မဏိၾသဃ ျဖစ္သည္။ ဦးကုလား၏ ေမြးသကၠရာဇ္ကို
မသိရပါ။ စဥ့္ကူးရြာဇာတိ ျဖစ္သည္။
အဘသည္သူေဌးမ်ဳိး၊ အမိသည္
ေစာ္ဘြား ၿမိဳ႕စားမ်ဳိးျဖစ္၍ သူေဌးသား ဦးကုလားသည္ မိမိ စည္းစိမ္ႏွင့္
ေအးခ်မ္းသာယာစြာ ေနႏိုင္ေသာ္လည္း ေနာင္လာေနာက္သားတို႔အတြက္ အပတ္တကုတ္
ႀကိဳးစားရွာေဖြ စုေဆာင္း၍ ရာဇဝင္က်မ္းႀကီးမ်ားကို ျပဳစုခဲ့သည္။
ပုဂံရာဇဝင္၊ တေကာင္းရာဇဝင္၊ သေရခတၱရာရာဇဝင္၊ အင္းဝရာဇဝင္၊ ေတာင္ငူရာဇဝင္
စသည္ျဖင့္ ေရွးေဟာင္းရာဇဝင္ က်မ္းငယ္မ်ားကို စုေပါင္းညႇိႏႈိင္းၿပီး
မဟာရာဇဝင္ႀကီး ကိုေရးသားခဲ့သည္။ က်မ္းငယ္ မ်ားအျပင္ ေက်ာက္စာ ၊ ဧခ်င္း ၊
ေမာ္ကြန္း မ်ားကိုလည္း အေထာက္အထားျပဳ ေလ့လာ၍ ေရးသားခဲ့၏။ ကြဲျပားေနေသာ
ေရွးရာဇဝင္က်မ္းငယ္မ်ားကို တကြဲတျပား တသီးတျခားဆီ မျဖစ္ရေလေအာင္ စုစည္း၍
စနစ္တက် ျပဳစုၿပီး တစ္ေစာင္တည္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္ဟုလည္း
ေခၚ၍ စံျပဳေလာက္ေသာ က်မ္းျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေနာင္ ရာဇဝင္က်မ္းဆရာတို႔သည္ ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္ကို အမွီျပဳ၍ ေရးသားၾကသည္။
ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္တြင္ မွတ္တမ္းတင္ေလာက္ သည့္ အခ်က္မွာ
ေျပျပစ္ေကာင္းမြန္ေသာ ဝါက် အသံုးအႏႈန္း၊ စကားလံုး အထားအသိုမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
စကားေျပ႐ိုး႐ိုး ျဖစ္သည္။
ဘႀကီးေတာ္(စစ္ကိုင္းမင္း)လက္ထက္
ေရးသားေသာ မွန္နန္း ရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး သည္လည္း ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္ကို
အမွီျပဳရသည္။ေခတ္ၿပိဳင္ ဦးကုလားႏွင့္ တစ္ေခတ္တည္း ေက်ာ္ၾကားသူမွာ
၀န္ႀကီး ပေဒသရာဇာ ျဖစ္သည္။
ေရးသားခဲ့ေသာ က်မ္းမ်ား
မဟာရာဇဝင္ႀကီး
မဟာရာဇဝင္လတ္
မဟာရာဇဝင္ခ်ဳပ္
ေညာင္ရမ္းေခတ္ (သို႕) ဒုတိယအင္းဝေခတ္ သာလြန္မင္းတရားႀကီး (၁၆၂၉-၁၆၄၈)လက္ထက္တြင္ စာေပ က်မ္းဂန္တတ္ ပညာရွိႀကီးျဖစ္သည္။ ဦးကုလား၏ အဘသည္ စဥ့္ကူးရြာသူေဌး ေဒဝေသ႒၊ အမိ မဏိၾသဃ ျဖစ္သည္။ ဦးကုလား၏ ေမြးသကၠရာဇ္ကို မသိရပါ။ စဥ့္ကူးရြာဇာတိ ျဖစ္သည္။
အဘသည္သူေဌးမ်ဳိး၊ အမိသည္ ေစာ္ဘြား ၿမိဳ႕စားမ်ဳိးျဖစ္၍ သူေဌးသား ဦးကုလားသည္ မိမိ စည္းစိမ္ႏွင့္ ေအးခ်မ္းသာယာစြာ ေနႏိုင္ေသာ္လည္း ေနာင္လာေနာက္သားတို႔အတြက္ အပတ္တကုတ္ ႀကိဳးစားရွာေဖြ စုေဆာင္း၍ ရာဇဝင္က်မ္းႀကီးမ်ားကို ျပဳစုခဲ့သည္။
ပုဂံရာဇဝင္၊ တေကာင္းရာဇဝင္၊ သေရခတၱရာရာဇဝင္၊ အင္းဝရာဇဝင္၊ ေတာင္ငူရာဇဝင္ စသည္ျဖင့္ ေရွးေဟာင္းရာဇဝင္ က်မ္းငယ္မ်ားကို စုေပါင္းညႇိႏႈိင္းၿပီး မဟာရာဇဝင္ႀကီး ကိုေရးသားခဲ့သည္။ က်မ္းငယ္ မ်ားအျပင္ ေက်ာက္စာ ၊ ဧခ်င္း ၊ ေမာ္ကြန္း မ်ားကိုလည္း အေထာက္အထားျပဳ ေလ့လာ၍ ေရးသားခဲ့၏။ ကြဲျပားေနေသာ ေရွးရာဇဝင္က်မ္းငယ္မ်ားကို တကြဲတျပား တသီးတျခားဆီ မျဖစ္ရေလေအာင္ စုစည္း၍ စနစ္တက် ျပဳစုၿပီး တစ္ေစာင္တည္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္ဟုလည္း ေခၚ၍ စံျပဳေလာက္ေသာ က်မ္းျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေနာင္ ရာဇဝင္က်မ္းဆရာတို႔သည္ ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္ကို အမွီျပဳ၍ ေရးသားၾကသည္။
ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္တြင္ မွတ္တမ္းတင္ေလာက္ သည့္ အခ်က္မွာ ေျပျပစ္ေကာင္းမြန္ေသာ ဝါက် အသံုးအႏႈန္း၊ စကားလံုး အထားအသိုမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ စကားေျပ႐ိုး႐ိုး ျဖစ္သည္။
ဘႀကီးေတာ္(စစ္ကိုင္းမင္း)လက္ထက္ ေရးသားေသာ မွန္နန္း ရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး သည္လည္း ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္ကို အမွီျပဳရသည္။ေခတ္ၿပိဳင္ ဦးကုလားႏွင့္ တစ္ေခတ္တည္း ေက်ာ္ၾကားသူမွာ ၀န္ႀကီး ပေဒသရာဇာ ျဖစ္သည္။
ေရးသားခဲ့ေသာ က်မ္းမ်ား
မဟာရာဇဝင္ႀကီး
မဟာရာဇဝင္လတ္
မဟာရာဇဝင္ခ်ဳပ္
ဦးကုလားမြတ္စလင္မဟုတ္မွန္း လူတိုင္းသိတယ္။ နာမည္က ဦးကုလားလို႕ဆိုတိုင္း မြတ္စလင္ျဖစ္ပါ့မလား။ ဦးကုလား ေမာင္ကုလား မတရုတ္မ ဂ်ပန္ႀကီး ကိုဂ်ာမနီ ေမာင္ေခၚေတာ စတဲ႔နာမည္ေတြမွျပည့္လို။႔ အလုပ္မရွိ ေၾကာင္ေရခ်ိဳးမေနနဲ႔။
ReplyDelete